Pavel Vidal has recently published a quite interesting study, "El impacto económico de las
sanciones estadounidense a Cuba, 1994-2020" ("The Economic Impact of US sanctions on Cuba 1994-2020"), Documento de trabajo 1/2022 - 7/2/2022 - Real Instituto Elcano. The study suggests both the power and weakness of the sanctions project--with potentially significant ramifications for sanctions programs generally. The abstract descriubes the project's scope and concñusion:
Este estudio evalúa la sensibilidad de las series históricas del crecimiento del PIB cubano y de otros indicadores macroeconómicos a los giros (flexibilizaciones/endurecimiento) del esquema de sanciones estadounidenses en las últimas tres décadas, empleando como fuente de información las variaciones en los flujos de comercio de bienes, visitantes y remesas e indicadores financieros del período 1994-2020. Si bien se evidencia que un endurecimiento de las sanciones reduce el crecimiento del PIB cubano, también se ve que los impactos afectan significativamente el consumo de las familias y las dinámicas de las ventas y el empleo del sector privado, sin apreciarse un efecto significativo en los indicadores de la economía estatal. Las remesas son el fujo de mayor peso dentro del intercambio económico total Cuba-EEUU (el 8,3% del PIB cubano), con un impacto estadísticamente significativo en la trayectoria del consumo de hogares y mercados privados.
This study evaluates the sensitivity of the historical series of Cuban GDP growth and other macroeconomic indicators to changes (easing/tightening) of the US sanctions scheme in the last three decades, using variations in trade flows as a source of information. of goods, visitors and remittances and financial indicators for the period 1994-2020. Although it is evident that a tightening of the sanctions reduces the growth of the Cuban GDP, it is also seen that the impacts significantly affect the consumption of families and the dynamics of sales and employment in the private sector, without a significant effect being seen in indicators of the state economy. Remittances are the most important flow within the total Cuba-US economic exchange (8.3% of Cuban GDP), with a statistically significant impact on the trajectory of consumption by households and private markets.
The study suggests two important insights. The first is that generalized or even vaguely targeted sanctions programs may not be efficient. Second, these programs may produce unintended consequences that may undermine intended objectives. It suggests as well, though this needs testing, that programs of well targeted sanctions, like precision assassination undertaken since the Obama Administration may produce better results though their impact will also be precise and thus more modest. Sanctions, then, appear to be a useful tool when deployed well, but they are only part of a necessary arsenal. Reliance only n sanctions are likely not to produce intended results. The essay may be downloaded HERE. The conclusion, in the original Spanish and my English translation follows below.
Conclusiones
A pesar del esquema vigente de sanciones económicas, el valor del intercambio económico entre Cuba y EEUU representó el 8,3% del PIB cubano en dólares, como promedio en el período 2005-2020, siendo las remesas el fujo de mayor peso y de mayor estabilidad dentro del intercambio. Los flujos agregados de bienes, remesas e ingresos por visitantes alcanzaron un punto máximo en 2018 con un valor estimado que supera los 4.000 millones.
En términos de balance contable externo, el intercambio de mercancías ha favorecido en un 99,7% a la economía estadounidense, pero cuando se agregan los ingresos que entran por remesas y visitantes a la economía cubana, en el balance económico total (cuenta corriente) se obtiene un superávit significativo para Cuba.
Dentro del marco teórico del crecimiento económico restringido por la balanza de pagos, en este estudio se evaluó la sensibilidad de las series históricas del crecimiento del PIB cubano, y de otros indicadores macroeconómicos, a los giros (flexibilizaciones/endurecimiento) del esquema de sanciones en las últimas tres décadas, empleando como fuente de información las variaciones en los flujos de comercio de bienes, visitantes y remesas y de indicadores financieros en el período 1994-2020.
Los resultados estadísticos no son una buena noticia para todos los defensores de las sanciones económicas. Por un lado, sí se evidencia que un endurecimiento de las sanciones reduce el crecimiento del PIB cubano. Pero, por otro, se obtiene que los impactos afectan significativamente el consumo de las familias y las dinámicas de las ventas y el empleo del sector privado, sin que se aprecie un efecto significativo en los indicadores de la economía estatal. Más bien el gobierno ha respondido al endurecimiento de las sanciones con una política de gasto fiscal expansiva.
Sumando ambos efectos se podría considerar que en un escenario de endurecimiento de sanciones ocurre un efecto desplazamiento (crowding out) del sector privado ganando presencia económica el gobierno a través del gasto fiscal, contrario a lo que algunos de los defensores de tal política proclaman promover. Para los que no reparan en los efectos específicos de las sanciones, sino que intentan conseguir un cambio de régimen a cualquier precio, incluso deteriorando las carencias materiales de los hogares, estos resultados probablemente no le quiten el sueño.
Para los que promueven la transformación en Cuba intentando fortalecer el intercambio y ayudando al desarrollo del sector privado, los resultados confirman que es posible. Los modelos econométricos estimados permiten concluir que la mejor manera para ayudar a reducir las carencias materiales de las familias cubana y apoyar las ventas y el empleo en el sector privado es, primero, a través del canal de las remesas y, en segundo lugar, a través de un mayor flujo de visitantes. Los datos analizados no nos dicen que las ganancias de este intercambio van a parar a las manos del gobierno cubano.
Ahora bien, los resultados no deben interpretarse como música para los oídos del gobierno cubano. No deben tomarse como una justificación para no hacer los cambios y seguir culpando al embargo de la mayoría de los problemas económicos. Los resultados econométricos efectivamente evidencian que las sanciones explican parte de las dinámicas del crecimiento económico, pero en la misma medida que lo hacen las exportaciones totales. Y las exportaciones están relacionadas con la competitividad de la economía, el sistema monetario y cambiario, el sobredimensionamiento y monopolio de la empresa estatal, la calidad de las instituciones, entre otros aspectos que se conectan con decisiones de política doméstica.
Conclusions
Despite the current scheme of economic sanctions, the value of the economic exchange between Cuba and the United States represented 8.3% of the Cuban GDP in dollars, on average in the period 2005-2020, with remittances being the flow with the greatest weight and stability within the exchange. Aggregate flows of goods, remittances, and visitor receipts peaked in 2018 with an estimated value exceeding $4 billion.
In terms of the external accounting balance, the exchange of merchandise has favored the US economy by 99.7%, but when income from remittances and visitors to the Cuban economy is added, in the total economic balance (current account) a significant surplus is obtained for Cuba.
Within the theoretical framework of economic growth restricted by the balance of payments, this study evaluated the sensitivity of the historical series of the growth of the Cuban GDP, and of other macroeconomic indicators, to changes (easing/tightening) of the sanctions scheme in the last three decades, using as a source of information the variations in the flows of trade of goods, visitors and remittances and of financial indicators in the period 1994-2020.
The statistical results are not good news for all advocates of economic sanctions. On the one hand, there is evidence that a tightening of sanctions reduces the growth of the Cuban GDP. But, on the other hand, it is found that the impacts significantly affect the consumption of families and the dynamics of sales and employment in the private sector, without a significant effect being seen in the indicators of the state economy. Rather, the government has responded to the tightening of sanctions with an expansionary fiscal spending policy.
Adding both effects, it could be considered that in a scenario of tougher sanctions there is a displacement effect (crowding out) of the private sector, the government gaining economic presence through fiscal spending, contrary to what some of the defenders of such a policy claim to promote. For those who do not notice the specific effects of the sanctions, but try to achieve regime change at any cost, even by deteriorating the material needs of households, these results will probably not keep you awake at night.
For those who promote the transformation in Cuba trying to strengthen exchange and helping the development of the private sector, the results confirm that this is possible. The estimated econometric models allow us to conclude that the best way to help reduce the material deficiencies of Cuban families and support sales and employment in the private sector is, first, through the channel of remittances and, secondly, through through a greater flow of visitors. The analyzed data does not tell us that the profits from this exchange will end up in the hands of the Cuban government.
However, the results should not be interpreted as music to the ears of the Cuban government. They should not be taken as a justification for not making the changes and continuing to blame most economic problems on the embargo. The econometric results effectively show that sanctions explain part of the dynamics of economic growth, but to the same extent as total exports. And exports are related to the competitiveness of the economy, the monetary and exchange system, the oversizing and monopoly of state enterprises, the quality of institutions, among other aspects that are connected with domestic policy decisions.
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