![]() |
| Pix credit here |
President Luiz Inácio Lula da Silva of Brazil opened the 17th BRICS Summit on 6 July 2025 with an address entitled: "Paz e Segurança, Reforma da Governança Global" ["Peace and Security, Global Governance Reform"].
The speech combined a number of discursive and political objectives threads that now present themselves as a more mature position of those States that would use their master's tools to destroy their master's house. To its credit it alos acknowledged the roots of the effort in the unfinished work of Bandung--and its resurrection.
In that respect I am reminded of a famous passage of Audre Lorde's equally famous essay “Master’s Tools Will Never Take Down the Master’s House”:
“For the master’s tool will never dismantle the master’s house. They may allow us temporarily to beat him at his own game, but they will never enable us to bring about genuine change. And this fact is only threatening to those women who still define the master’s house as their only source of support.” (cited here)
The point, though, may be that only outsiders can conceive of the master's house as something apparent and distinct from the person excluded. And outsiders may not really want the house destroyed at all. Indeed, everyone loves the house--for example multilateralism. But it appears much more clearly that the ghost of Bandung has revealed that there is little interest in tearing down the master's house. The goal is to evict its current occupants and to redecorate.
Leia o discurso do presidente Lula na íntegra, durante a sessão "Paz e Segurança, Reforma da Governança Global" do BRICS
Pela quarta vez o Brasil sedia uma Cúpula do BRICS. De todas, esta é a que ocorre em cenário global mais adverso.
A ONU completou 80 anos no último dia 26 de junho e presenciamos um colapso sem paralelo do multilateralismo.
O advento da ONU marcou a derrota do nazi-fascismo e o nascimento de uma esperança coletiva.
A grande maioria dos países que hoje integram o BRICS foram seus membros fundadores.
Dez anos depois, a Conferência de Bandung refutou a divisão do mundo em zonas de influência e avançou na luta por uma ordem internacional multipolar.
O BRICS é herdeiro do Movimento Não-Alinhado.
Com o multilateralismo sob ataque, nossa autonomia está novamente em xeque.
Avanços arduamente conquistados, como os regimes de clima e comércio, estão ameaçados.
Na esteira da pior crise sanitária em décadas, o sistema de saúde global é alvo de investida sem precedentes.
Exigências absurdas sobre propriedade intelectual ainda restringem o acesso a medicamentos.
O direito internacional se tornou letra morta, juntamente com a solução pacífica de controvérsias.
Nos defrontamos com um número inédito de conflitos desde a Segunda Guerra Mundial.
A recente decisão da OTAN alimenta a corrida armamentista.
É mais fácil destinar 5% do PIB para gastos militares do que alocar os 0,7% prometidos para Assistência Oficial ao Desenvolvimento.
Isso evidencia que os recursos para implementar a Agenda 2030 existem, mas não estão disponíveis por falta de prioridade política.
É sempre mais fácil investir na guerra do que na paz.
As reuniões do Conselho de Segurança da ONU reproduzem um enredo cujo desfecho todos conhecemos: perda de credibilidade e paralisia.
Ultimamente sequer é consultado antes do início de ações bélicas.
Velhas manobras retóricas são recicladas para justificar intervenções ilegais.
Assim como ocorreu no passado com a Organização para a Proibição de Armas Químicas, a instrumentalização dos trabalhos da Agência Internacional de Energia Atômica coloca em jogo a reputação de um órgão fundamental para a paz.
O temor de uma catástrofe nuclear voltou ao cotidiano.
As violações recorrentes da integridade territorial dos Estados, em detrimento de soluções negociadas, solapam os esforços de não-proliferação de armas atômicas.
Sem amparo no direito internacional, o fracasso das ações no Afeganistão, no Iraque, na Líbia e na Síria tende a se repetir de forma ainda mais grave.
Suas consequências para a estabilidade do Oriente Médio e Norte da África, em especial no Sahel, foram desastrosas e até hoje são sentidas.
No vazio dessas crises não-solucionadas, o terrorismo encontrou terreno fértil.
A ideologia do ódio não pode ser associada a nenhuma religião ou nacionalidade.
O Brasil repudiou os atentados na Caxemira.
Absolutamente nada justifica as ações terroristas perpetradas pelo Hamas.
Mas não podemos permanecer indiferentes ao genocídio praticado por Israel em Gaza e a matança indiscriminada de civis inocentes e o uso da fome como arma de guerra.
A solução desse conflito só será possível com o fim da ocupação israelense e com o estabelecimento de um Estado palestino soberano, dentro das fronteiras de 1967.
O governo brasileiro denunciou as violações à integridade territorial do Irã, como já havia feito no caso da Ucrânia.
É urgente que as partes envolvidas na guerra na Ucrânia aprofundem o diálogo direto com vistas a um cessar-fogo e uma paz duradoura.
O Grupo de Amigos para a Paz, criado por China e Brasil e que conta com a participação de países do Sul Global, procura identificar possíveis caminhos para o fim das hostilidades.
Gravíssimas crises em outras partes do mundo seguem ignoradas pela comunidade internacional.
No Haiti tivemos a MINUSTAH, mas a comunidade internacional abandonou o país antes da hora. O Brasil apoia a ampliação urgente do papel da Missão da ONU no país, que combina ações de segurança e desenvolvimento.
Senhoras e senhores,
Nas oito décadas de funcionamento das Nações Unidas, nem tudo foi fracasso.
A organização foi central no processo de descolonização.
A proibição do uso de armas biológicas e químicas é exemplo do que o compromisso com o multilateralismo pode alcançar.
O sucesso de missões da ONU no Timor-Leste demonstra que é possível promover a paz e a estabilidade.
A América Latina fez a opção, desde 1968, por ser uma Zona Livre de Armas Nucleares.
A União Africana também consolida seu protagonismo na prevenção e resolução de conflitos que afligem aquele continente.
Se a governança internacional não reflete a nova realidade multipolar do século XXI, cabe ao BRICS contribuir para sua atualização.
Sua representatividade e diversidade o torna uma força capaz de promover a paz e de prevenir e mediar conflitos.
Podemos lançar as bases de uma governança revigorada.
Para superar a crise de confiança que enfrentamos, é preciso transformar profundamente o Conselho de Segurança.
Torná-lo mais legítimo, representativo, eficaz e democrático.
Incluir novos membros permanentes da Ásia, da África e da América Latina e do Caribe.
É mais do que uma questão de justiça.
É garantir a própria sobrevivência da ONU.
Esse é o espírito do “Chamado à Ação sobre a Reforma da Governança Global” lançado pela presidência brasileira do G20.
Adiar esse processo torna o mundo mais instável e perigoso.
Cada dia que passamos com uma estrutura internacional arcaica e excludente é um dia perdido para solucionar as graves crises que assolam a humanidade.
Muito obrigado.
Read President Lula's speech in full, during the BRICS session "Peace and Security, Global Governance Reform"
For the fourth time, Brazil is hosting a BRICS Summit. Of all the summits, this is the one that has taken place in the most adverse global scenario.
The UN turned 80 on June 26, and we have witnessed an unparalleled collapse of multilateralism.
The advent of the UN marked the defeat of Nazi-fascism and the birth of collective hope.
The vast majority of countries that today make up BRICS were its founding members.
Ten years later, the Bandung Conference refuted the division of the world into zones of influence and advanced the fight for a multipolar international order.
BRICS is the heir to the Non-Aligned Movement.
With multilateralism under attack, our autonomy is once again in jeopardy.
Hard-won advances, such as climate and trade regimes, are under threat.
In the wake of the worst health crisis in decades, the global health system is the target of an unprecedented attack.
Absurd intellectual property requirements continue to restrict access to medicines.
International law has become a dead letter, along with the peaceful resolution of disputes.
We are facing an unprecedented number of conflicts since World War II.
NATO's recent decision fuels the arms race.
It is easier to allocate 5% of GDP to military spending than to allocate the promised 0.7% to Official Development Assistance.
This shows that the resources to implement the 2030 Agenda exist, but are not available due to a lack of political priority.
It is always easier to invest in war than in peace.
The UN Security Council meetings reproduce a story whose outcome we all know: loss of credibility and paralysis.
Lately, they are not even consulted before the start of military actions.
Old rhetorical maneuvers are recycled to justify illegal interventions.
As happened in the past with the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons, the instrumentalization of the work of the International Atomic Energy Agency puts at risk the reputation of an organization that is fundamental for peace.
The fear of a nuclear catastrophe has returned to everyday life.
Recurrent violations of the territorial integrity of States, to the detriment of negotiated solutions, undermine efforts to prevent the proliferation of atomic weapons.
Without support from international law, the failure of actions in Afghanistan, Iraq, Libya and Syria is likely to be repeated in an even more serious form.
Their consequences for the stability of the Middle East and North Africa, especially in the Sahel, were disastrous and are still felt today.
In the vacuum of these unresolved crises, terrorism has found fertile ground.
The ideology of hate cannot be associated with any religion or nationality.
Brazil condemned the attacks in Kashmir.
Absolutely nothing justifies the terrorist actions perpetrated by Hamas.
However, we cannot remain indifferent to the genocide committed by Israel in Gaza and the indiscriminate killing of innocent civilians and the use of starvation as a weapon of war.
The solution to this conflict will only be possible with the end of the Israeli occupation and the establishment of a sovereign Palestinian State within the 1967 borders.
The Brazilian government denounced the violations of Iran's territorial integrity, as it had already done in the case of Ukraine.
It is urgent that the parties involved in the war in Ukraine deepen direct dialogue with a view to a ceasefire and lasting peace.
The Group of Friends for Peace, created by China and Brazil and which includes the participation of countries from the Global South, seeks to identify possible paths to ending hostilities.
Very serious crises in other parts of the world continue to be ignored by the international community.
In Haiti, we had MINUSTAH, but the international community abandoned the country prematurely. Brazil supports the urgent expansion of the role of the UN Mission in the country, which combines security and development actions.
Ladies and gentlemen,
In the eight decades of operation of the United Nations, not everything has been a failure.
The organization was central to the decolonization process.
The prohibition of the use of biological and chemical weapons is an example of what a commitment to multilateralism can achieve.
The success of UN missions in East Timor demonstrates that it is possible to promote peace and stability.
Since 1968, Latin America has chosen to be a Nuclear Weapons Free Zone.
The African Union has also consolidated its leading role in the prevention and resolution of conflicts that afflict that continent.
If international governance does not reflect the new multipolar reality of the 21st century, it is up to the BRICS to contribute to its update.
Its representativeness and diversity make it a force capable of promoting peace and preventing and mediating conflicts.
We can lay the foundations for reinvigorated governance.
To overcome the crisis of trust we face, we need to deeply transform the Security Council.
We need to make it more legitimate, representative, effective and democratic.
We need to include new permanent members from Asia, Africa and Latin America and the Caribbean.
This is more than a question of justice.
It is about ensuring the very survival of the UN.
This is the spirit of the “Call to Action on Global Governance Reform” launched by the Brazilian presidency of the G20.
Postponing this process makes the world more unstable and dangerous.
Every day we spend with an archaic and exclusionary international structure is a day lost in solving the serious crises that plague humanity.
Thank you very much.

No comments:
Post a Comment